Fundusz Ochrony Rolnictwa – nowa opłata dla podmiotów skupiających produkty rolne

Share on facebook
Share on linkedin
Fundusz Ochrony Rolnictwa - Agata Stroiwąs, specjalista Agraves, komentuje zmiany

Od 1 stycznia 2024 roku podmioty skupujące produkty rolne, w tym grupy producentów rolnych, będą musiały odprowadzać 0,125% wartości netto towaru na Fundusz Ochrony Rolnictwa. To efekt wejścia w życie ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa, która wprowadziła nową opłatę. Przeczytajcie, co to oznacza w praktyce.

Fundusz Ochrony Rolnictwa – od kiedy wpłaty?

Pierwsze wpłaty na Fundusz Ochrony Rolnictwa powinny być dokonywane od drugiego kwartału 2024 roku. Dotyczą one okresu od 1 stycznia do 31 marca 2024 r. na wskazany w deklaracji rachunek bankowy.

– Pieniądze wpłacone do Funduszu mają służyć rekompensowaniu strat w momencie, gdy firmy skupujące z różnych powodów przestają płacić rolnikom za dostarczone produkty – mówi Agata Stroiwąs, kierownik projektu doradztwa dla grup producentów rolnych w Agraves.

Wnioski o przyznanie rekompensaty

Wnioski o przyznanie rekompensaty ze środków Funduszu Ochrony Rolnictwa będzie można składać od dnia 1 sierpnia do 31 sierpnia 2023 r. w odniesieniu do podmiotów, które stały się niewypłacalne w 2022 roku.

– Nowy „podatek” zostanie przerzucony na rolników i konsumentów. Konsumenci będą płacić więcej za żywność, a rolnicy otrzymywać za swoje produkty mniej pieniędzy. Skutkiem tej ustawy mogą być wyższe ceny żywności w sklepach – ocenia Agata Stroiwąs, kierownik projektu doradztwa dla grup producentów rolnych w Agraves.

Naliczenia i wpłaty na Fundusz Ochrony Rolnictwa

Podmioty skupujące bez wezwania naliczają i dokonują wpłat na Fundusz. Wpłaty są dokonywane za okresy kwartalne w terminie do ostatniego dnia roboczego miesiąca następującego po zakończeniu danego kwartału.

Podmiot skupujący składa dyrektorowi oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa kwartalne deklaracje o wysokości naliczonych wpłat na Fundusz. Deklaracje trzeba złożyć w terminie do 26. dnia miesiąca następującego po zakończeniu danego kwartału.

W przypadku, gdy w danym kwartale wyliczona kwota należnej wpłaty wyniesie zero, podmiot nie musi składać w KOWR deklaracji o wysokości naliczonych wpłat.

Zapoznajcie się ze wszystkimi usługami, które świadczą nasi doradcy.

Odwiedzajcie nasze profile w mediach społecznościowych i śledźcie najnowsze informacje na

Tagi:

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

Zobacz
także:

Rozwój małych gospodarstw - najważniejsze pytania i odpowiedzi

Rozwój małych gospodarstw – najważniejsze pytania i odpowiedzi

Czy młody rolnik może ubiegać się o dofinansowanie na Rozwój małych gospodarstw? czy w ramach tego naboru można kupić samochód dostawczy? Czy można otrzymać dofinansowanie na założenie plantacji lawendy? Czy można kupić używany sprzęt rolniczy? To tylko niektóre pytania, jakie pojawiły się podczas naszego webinarium na temat naboru na Rozwój małych gospodarstw. Poniżej znajdziecie na nie odpowiedzi. Przeczytajcie koniecznie!

Czytaj więcej »
Rozliczenie dotacji - jak nie stracić pieniędzy z ARiMR?

Rozliczenie dotacji – jak nie stracić pieniędzy z ARiMR?

Przyznanie dotacji to dla wielu rolników sukces. Ale… nic bardziej mylnego! Samo przyznanie pomocy finansowej to dopiero początek długiej i krętej drogi do sukcesu. A końcowym przystankiem jest dopiero prawidłowe rozliczenie dotacji. Tylko to gwarantuje, że Agencja nie odbierze lub nie zmniejszy przyznanego wsparcia. W Agraves od lat skutecznie pomagamy rolnikom rozliczać dotacje.

Czytaj więcej »